Tilbake til forsiden

 

 

 

 

 

MGD og samferdselsbyråden
deres kan ikke tydelig nok få markert
at de avskyr byens befolkning.

 

 

Absurd politikk



Stikk i strid med hva byrådets ekspertise hevdet på forhånd, var det utmerket luft i Oslo
tirsdag 17. januar 2017. KLokka 1330 viste alle 12 målestasjoner fortsatt laveste
forurensingsnivå.

 

 

 

Av Jan Herdal
Publisert
17. januar 2017

 

I dag skulle det bli fryyyktelig dårlig luftkvalitet i Oslo ifølge byrådets ekspertise. Dieselforbud ble innført på kort varsel, men med så mange unntak at det egentlig var latterlig allerede i utgangspunktet.

Dagen kom, og alle 12 målestasjoner i byen lyste grønt. Laveste forurensingsnivå.

Samtidig rapporterte politi og vegvesen at trafikken gikk omtrent som normalt. Folk gav åpenbart stort sett blaffen i hele forbudet. Målestasjonene fortsatte halstarrig å vise grønt. I 10-tida meldte NRK håpefullt at dårlig luft var på veg. Et par stasjoner var skiftet til oransje, nest laveste forurensingsnivå.

Men nei. Nedtur. I 12-tida var alle 12 lamper grønne igjen. Likevel ble forbudet forskriftsmessig håndhevet, riktig nok uten bøter. Mens hele grunnlaget for forbudet var bortfalt, stod Statens vegvesen og Bymiljøetaten på gata og delte ut reprimander til synderne i dieselbil, og gav klar beskjed om at ser vi deg her i morgen, så...

I morgen? Om forurensingen fortsatt uteblir? Fins visst ikke grenser for galskap.

Imens soper Frp inn alle politiske poeng. Fatter ikke de andre partiene hva det betyr politisk at de får monopol på fornuften i en så viktig sak? Hvor mye unødvendige belastninger i hverdagen tåler folk, før det ekspoderer? Tidenes største svindel.

Oslos første forsøk på restriksjoner på biltrafikken for å bedre luftkvaliteten er en sjelden kombinasjon av fiasko og farse, og bør få umiddelbare politiske konsekvenser ved at hovedansvarlig for idiotiet, samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg fra ekstremistpartiet MDG avgår. Det rekker med irrasjonelt bilhat nå.

Kort nevnes bare parkeringskaos, galopperende priser og sykkelprioritert snøbrøyting. Hun er også politisk ansvarlig for Oslos vedvarende søppelkaos. Et skoleeksempel på at vegen til helvete er brolagt med gode forsetter. At idealisme kan virke mot sin hensikt. At det bør finnes et minstemål også i politikken.

Det er vel kjent at dieselbiler står for en svært begrenset del av forurensingen av bylufta. Vedfyring om vinteren og tungtransport er de største synderne. De gjør ikke MGD noe med. Asfaltstøvet har all transport ansvar for. Ikke minst 2 tonn tunge Teslaer med piggdekk og en akselerasjon som en Ferrari.

MGD og samferdselsbyråden deres kan ikke tydelig nok få markert at de avskyr byens befolkning. De rammer gladelig halvparten av Oslos bileiere med rein symbolpolitikk uten miljøeffekt. Mennesker som står for en betydelig del av den vare- og tjenesteproduksjonen som byen lever av.

Det skjønner de åpenbart ikke et kvekk av. Få dem ut fortest mulig.

 

Følg oljekrisa på Facebook