Tilbake til forsiden

 

 

 

 

 

Tirsdagens
dieselforbud i Oslo var, er
og blir en fiasko.

 

 

Råtten NRK-journalistikk



Oslos byrådsleder Raymond Johansen fikk drive uhemmet damage control på NRK.

 

 

 

Av Jan Herdal
Publisert
18. januar 2017

 

Tirsdag 17. januar gjennomførte byrådet i Oslo dieselbilforbud, under henvisning til fare for høy luftforurensing. Allerede i morgentimene var det klart at værvarslet hadde slått feil, og at forutsetningen for forbudet var falt bort.

Frp var raskt ute og krevde opphevelse av et nå meningsløst forbud. For MDG-ekstremistene i Bymiljøetaten var det for seint å trekke seg, så de valgte å kjøre løpet videre. Men bare noen timer seinere måtte Hennes Kongelige Høyhet Lan Marie Berg erklære at forbudet ble opphevet fra kl. 18.00.


Grønt hele dagen, må også NRK medgi.

Enten hadde hun skaffet seg nye og mer vettuge rådgivere, eller så var hun satt under direkte adminstrasjon. Det får vi aldri vite. Ved neste politiske korsveg er hun forhåpentligvis borte. Det var ihvertfall kong Raymond I som prosederte i NRK.

Og kvelden ble en selsom opplevelse av pinlig damage control i NRK-regi, som igjen bekreftet at uten statskanalen ville også det norske sosialdemokratiske partiet ha vært redusert til gresk eller fransk nivå.

Byrådslederen startet med å takke bilistene for samarbeidet, tiltaket hadde åpenbart virket, men nå skulle det evalueres. Ikke ett eneste vettugt, kritisk spørsmål fra mikrofonstativet på den endre sida av bordet. Det fortsatte i samme dur hele kvelden.

"Eksperter" med vested interests i egne jobber og byrådets politikk ble oppsøkt for å fortelle om et utmerket resultat, som riktig nok dels skyldtes været, men også forbudet hadde ganske sikkert vært imponerende effektivt!

En stakkar langt ute i Akershus et sted ble fotfulgt av en høyst politisk korrekt NRK-reporter, praktisk talt fra han purret småbarnet grytidlig om morgen og fraktet det til barnehagen, for å kunne rekke en tidlig nok buss til jobben i Oslo.

Personbiltrafikken inn til Oslo ble redusert med 10 prosent. Når vedfyring, havnevirksomhet og tungtransport står for mesteparten av luftforurensingen i Oslo, skjønner alle at en slik reduksjon i biltrafikken knapt nok vil slå ut på  målestasjonene.

Tirsdagens dieselforbud var, er og blir en fiasko.

Det ble også hauket mye om at over 30 prosent av dieselbilene var borte, noe som altså langt på veg ble kompensert av bensinbiler. Det betyr at 70 prosent, eller over to tredeler, av dieselbilistene trosset et idiotisk forbud og kjørte som vanlig. Raymond Johansen har vært med lenge nok til å skjønne at to tredeler er mer enn en tredel.

Det har utvilsomt vært mye forbannelse og oppgitthet over denne tåpelige og meningsløse politikken, som helt unødvendig har rammet en mengde mennesker. Men medier som, når det passer, gjerne gjør en håndfull demonstranter til en protestbølge, greide effektivt å skjule dette. En liten anelse om stemningen i folkedypet her.

Minst like ille var imidlertid statskanalens uverdige behandling av Frp. Jeg er ikke og har aldri vært medlem av partiet, men reagerer ut fra den åpenlyse tilsidesettelsen av elementære journalistiske rammer og etiske normer.

Partiet er den reelle opposisjonen i denne saken, og burde ha vært behandlet som det. Strategien for å forhindre at Frp fikk uttelling for sitt politiske standpunkt må ha blitt lagt av NRK-nyhetenes ledelse tidlig på dagen.

En perifer Frper som hadde publisert sterkt nedsettende karakteristikker av samferdselsbyråden fikk spille hovedrollen som avsporingspåskudd. Dette var hva NRK hadde å snakke med lederen i Oslo Frp om, ikke deres syn på dieselforbudet.


Frp-vararepresentant med kneproblemer fikk stå skolerett for NRK.

I tillegg greidde en NRK-"reporter" å spore opp en Frp-vararepresentant til stortinget, Tone Heimdal Brataas, med kneproblemer og krykker i bilen, samt bagger fulle av dokumenter. Hun hadde brukt dieselbilen på jobben, fikk nærmest stå skolerett for inkvisisjonen, og måtte love bot og bedring.

Uverdig, NRK. Denne "reporteren" nevnte pliktskyldigst at også flere andre på stortinget kjørte dieselbil. Hadde det ikke vært en bedre journalistisk sak å nagle et medlem av et parti som støttet forbudet? Sjølsagt, men det ville ikke ha passet inn i NRKs ideologiske kram.

Vi er alle tvunget til å finansiere NRK. Det ruller inn over 5 mrd. kroner årlig i lisens. Det er hva vi betaler for NRKs 37 prosent av tv-markedet. Om NRK ønsker å overleve som lisenskanal på sikt, bør den legge bort propagandaen og i det minste forsøke å leve opp til de mest fundamentale journalistiske balansekriteriene.

 

Følg oljekrisa på Facebook