Tilbake til forsiden

 

 

 

 

 

Norske politikere
mener at vi skal betale
for EUs oljemangel
.

 

 

Aktiv sjølskading



(Fra Teknisk Ukeblad).

 

 

 

 

Av Jan Herdal
Publisert
1. mars 2017

 

I Norge utgjør elbilsalget 17-18 prosent av totalen. I EU under 1 prosent. Nesten ingen kjøper elbil utenom Norge. Takket være skiftende zoombie-regjeringer i Oslo som går på fjernstyrt autopilot fra Brussel, kan bilprodusentene dumpe tvangskvotene sine av elskrap hos Vest-Europas største oljeprodusent.

Det er utrolig. På Stortinget har et politisk flertall av sjølhatere bestemt at innen 2025 skal betingelsene være slik at ingen i Norge vil "ønske" å kjøpe bensin- eller dieselbil. Høyre er nøye med å presisere at det ikke er snakk om et formelt forbud. Bare politikk. Dypstatspolitikk. Kafka 2017.

Norges "eventyrlige" elbilsalg er et resultat av fritak fra Europas høyeste bilavgifter. Det er igjen mulig takket være våre oljeinntekter. Resten av Europa, som ikke har så mye penger å sløse bort, takker og bukker. Og brenner norsk olje i bilene sine, fordi det er billigst, mest praktisk og mest effektivt.

Norske politikere mener mao. at vi skal betale for EUs oljemangel.

Det har ingenting med miljøvern å gjøre. Og da er det ikke bare snakk om elbilens og batterienes livsløp, samt gigantiske investeringsbehov i infrastruktur. Å stimulere til kjøp av elbil, er samtidig å framtvinge tobilhusstanden. Med lav rekkevidde, særlig om vinteren, er det svært få som klarer seg med bare elbil.

Galskapens andre fase: I avgiftsregimet har myndighetene redusert betydningen av vekt og hestekrefter, og økt prisen på utslipp. Også her med miljøvern som påskudd.

For det første veit enhver bileier at bilprodusentenes oppgitte drivstofforbruk, og dermed oppgitt utslipp, er altfor lavt. Det europeiske målesystemet heter NEDC og ble med letthet lobbet gjennom i Brussel av bilindustrien for 20 år siden. Utskjelte USA har langt mer realistiske målinger og dermed et bedre forbrukervern på dette området.


"Miljøvennlig" hybrid-SUV.

For det andre medfører dette at i nye tobilshusstander kombineres den rene elbilen i økende grad med tunge, asfaltflensende hybrider, som takket være batteripakken noen ganger kan veie rundt to tonn. Hver fjerde solgte ny bil i Norge er nå en hybrid. Også her er reglene utformet slik at de på papiret kommer særdeles godt ut utslippsmessig, men som vanlig stemmer ikke kartet med terrenget.

Mange av disse beistene går bare 2-3 mil på en lading, før bensin- eller dieselmotoren slår inn, og med den vekta blir drivstofforbruket høyt. Siden dette er bilen som brukes på lengre kjøringer, blir det faktiske resultatet økt bensin/dieselforbruk, stikk i strid med hva som sies å være myndighetenes målsetting.

Men resultatet spiller ingen rolle. Miljøvern er uansett ikke politikkens drivkraft.

 Følg oljekrisa på Facebook