Tilbake til forsiden

 

 

 

 

En papirpose
må brukes 43 ganger før
den gir miljøgevinst.

 

 

 

 

Plastposer er best

 

 


Sorry, Kiwi. Politisk korrekt, miljømessig på vidda.

 

 

 

 

Av Jan Herdal
Publisert
15. mai 2018

Det er aldri populært å pirke i myter. Derfor lar de fleste være. Men da kan vi lett ledes til å velge feil, ut fra de beste intensjoner. Problemet med det fantastiske stoffet plast er ikke at det er oppfunnet, men hvordan det håndteres. Det samme gjelder for mange av sivilisasjonens goder.

Plast er framtidas materiale.

Jeg tror ikke det er tilfeldig at vi i Norge ikke har hørt om en fersk, grundig undersøkelse utført av den danske Miljøstyrelsen, publisert i februar i år. Kort fortalt viser den at på våre breddegrader er den ordinære bæreposen av plast det beste miljøvalget av alle aktuelle alternativ.

Dette gjelder for hele Norden, fordi vi har effektive renovasjonssystemer som sørger for at svært lite plast havner i naturen. I store deler av verden er situasjonen en annen. Nesten all plast i havet kommer fra ti store elver. To ligger i Afrika, resten i Asia.

Som salt i såret: Undersøkelsen viser at det politisk mest korrekte alternativet, en handleveske av økologisk bomull, også er det absolutt verste for miljøet. Den må brukes 20 000 ganger, det vil si hver dag i nesten seksti år, før den begynner å gi miljøgevinst. Det er faktisk nesten tre ganger så lenge som en handleveske i vanlig bomull.

En handlepose i papir må brukes 43 ganger før den begynner å gi positiv miljøavkastning. Jeg vil gjerne se en papirpose som er brukt til innkjøp i et par måneder.

Den danske undersøkelsen føyer seg pent inn i en rekke som viser at plastposen er best i vår type samfunn. Det oppdaget Statens Forurensingstilsyn her til lands allerede i 2008, da daværende miljøminister Erik Solheim vurderte å forby plastposer. Riktig nok var de så flaue over oppdagelsen at de offentliggjorde den med de største mulige forbehold.

Likevel, myter er seiglivet. Til dette kommer at omdømmet er blitt viktig i næringslivet. Det bygger ikke alltid på realiteter, men på en oppfatning av hva "folk flest" mener. Når Rema vil øke resirkuleringen av plast, er det et bra tiltak. Når Kiwi, Extra og Coop pranger med sine papirposer, er det posering med direkte negativ miljøeffekt.

 

 

Følg oljekrisa på Facebook