Tilbake til forsida

 

 

Dette kan ikke pågå lenge før Schibsteds
fellesdistribusjon for abonnementsaviser
begynner å skjelve i sine grunnvoller.

 

Raskt utforbakke


Synker enda raskere enn ventet, men abonnementsavisene er like ille ute.

 

Av Jan Herdal
Publisert 9. mai 2015

Det går enda raskere utforbakke  med VG enn jeg anslo i denne artikkelen for to måneder siden. Da spådde jeg at avisas gjennomsnittsopplag i mars var på veg ned mot 120 000.

Nå foreligger Schibsteds kvartalstall, og det viser seg at papir-VG allerede i midten av kvartalet var falt med nesten 20 000 eksemplarer fra gjennomsnittet i 2014 til et opplag på 119 760. Med dette tempoet er VG under 100 000 om ett års tid. Det nye for VG er at også nettinntektene har begynt å synke.

Det uavhengige enmannsprosjektet Medier24 har en god analyse av Schibsteds kvartalstall, men den innholder en alvorlig uklarhet. Også Aftenpostens papiropplag er i raskt fall. Dette framgår ikke fordi konsernet bare rapporterer papiropplag og digitalt opplag samlet.

Aftenpostens reelle papiropplag framgår av Mediebedriftenes Landsforenings tall. De viser at det sank fra 214 000 eksemplarer i 2013 til snaut 188 000 i 2014, et fall på 26 000 eksemplarer eller vel 12 prosent.

Et samlet opplagsfall på 4 prosent for Aftenposten i 1. kvartal 2015 omfatter digital økning, og kamuflerer derfor opplagsfallet for papiravisa. Det er ingenting i Schibsteds kvartallstall som tyder på at dette har bremset opp.

Fortsatt opplagsfall på 12 prosent tilsier at papir-Aftenposten er på veg mot et gjennomsnittsopplag på 166 000 eksemplarer i 2015. Det vil passeres en gang i løpet av sommeren. Så seint som i 2012 hadde Aftenposten et gjennomsnittlig opplag på over 225 000.

Av Mediebedriftenes tall framgår at også Norges nest største abonnementsavis, Dagens Næringsliv, faller kraftig på papir, fra et opplag på 79 000 i 2013 til 69 000 i 2014, eller med 10 000 eksemplarer.

Dette kan ikke pågå lenge før Schibsteds fellesdistribusjon for abonnementsaviser begynner å skjelve i sine grunnvoller. I Østlandsområdet omfatter de foruten Aftenposten bl.a. Dagsavisen, Dagens Næringsliv, Nationen, Vårt Land, Klassekampen, Morgenbladet og Finansavisen. Alternativet for disse avisene er i så fall løssalg og postdistribusjon til abonnentene.

Det kan bli den siste spikeren.