Tilbake til forsida

 

 

MH17 ble dirigert inn i krigsområdet
av den ukrainske luftfartskontrollen.
Flyet skulle egentlig følge
en sørligere, ufarlig rute.

 

Enda et falskt flagg


Et ukrainsk SU-25 kampfly gjennomfører et skarpt rakettangrep den 22. juni i år. Det var et slikt fly Kiev-juntaen brukte til å skyte ned MH17. "Jobben" ble avsluttet ved å pepre passasjerflyets cockpit med 30 mm maskinkanon.

 

Av Jan Herdal
Publisert 13. august 2014

For den som kan lese, er det nå klart at nedskytingen av det malaysiske sivile passasjerflyet MH17 den 17. juli med tap av 298 menneskeliv i Øst-Ukraina var en amerikansk falskt flagg-operasjon, med Kiev-juntaen og særlig det fasciststyrte ukrainske sikkerhetsministeriet som redskap. Operasjonen er i ferd med å bli en fiasko.

Det Canada-baserte antiimperialistiske nettstedet GlobalResearch har hatt svært god dekning av hendingen. Her er noen lesbare saker:

Tysk pilot: Cockpiten ble beskutt
21st Century Wire: En mislykket falsk flagg-operasjon
Eric Zuesse: Ansvaret er klart
Michel Chossudovsky: Desperat etterretningsspinn
Pål Steigan: Hvem skjøt ned MH17?

Etter en del spekulasjoner synes også det konkrete hendelsesforløpet nå å være noenlunde klarlagt: Passasjerflyet ble skutt ned av et ukrainsk kampfly av typen SU-25 (Frogfoot). Trolig ble det først avfyrt en varmesøkende rakett, som traff en av passasjerflyets motorer. Da MH17 så ut til å klare en nødlanding, noe som ville ha vært katastrofalt for morderne, ble "jobben" avsluttet med at cockpiten ble pepret av kampflyets 30 mm maskinkanon.


Den tyske piloten og flyeksperten Peter Haisenko ble sjokkert da han så bildet av denne vrakdelen fra MH17s cockpitområde - den er gjennomhullet av kuler.

Russland er ikke Langtvekkistan. De har midler til å avsløre Washingtons løgner. Da de 21. juli la fram sine satellittbilder fra åstedet, kunne de dokumentere både at MH17 ble skygget av et ukrainsk SU-25, og at Kiev hadde 3-4 BUK-batterier (SAM i vestlig militærsjargong) operative i området. Opprørerne har ikke fly. Attpåtil er det registrert at batterienes radarutstyr gikk på høygir akkurat i det aktuelle tidsrommet. De må ha vært del av en plan B.

Ingen har hittil forsøkt å bestride den russiske dokumentasjonen. Materialet ble lagt fram for verdenspressen. I vest er det praktisk talt fortiet. Dersom virkeligheten er plagsom, lat som om den ikke fins.

Både Kiev-juntaens sikkerhetsdepartement og USAs utenriksdepartement framstår som en parodi på George Orwells sannhetsministerium. Kievs påstander om at de verken hadde kampfly eller BUK-batterier i området ble grundig gjengitt også i norske klakkørmedier. Begge deler er altså klokkeklar løgn. Ingenting er dementert.

Kievs lansering av en avlyttet telefonsamtale som skulle knytte opprørerne til nedskytingen, er avslørt som banalt falsum av lydteknikere. Det er i realiteten to ulike samtaler som er klippet sammen på amatørmessig vis. Den første viste opprørsledernes glede over en faktisk, tidligere nedskyting av et Antonov militært transportfly, en legitim militær operasjon, den andre deres bestyrtelse over den seinere nedskytingen av MH17. Sammenklippingen skulle skape inntrykk av at de hadde begått en feiltakelse og skutt ned feil fly.

Løgna ble grundig kolportert i norsk presse, og er aldri dementert.

Kiev lanserte videre et uklart bilde (over) av et BUK-batteri som angivelig skulle tilhøre opprørerne og var på vei tilbake til Russland, også dette en sensasjon i vestlige, inkludert norske, medier. At fotoeksperter ved hjelp av detaljer fort kunne fastslå at Kiev hadde tatt bilde av ett av sine egne BUK-batterier i byen Krasnojarmejisk som er juntakontrollert har ikke vært av interesse å formidle.

MH17 ble dirigert inn i krigsområdet (bildet) av den ukrainske luftfartskontrollen. Flyet skulle egentlig følge en sørligere, ufarlig rute. Alle kommunikasjon mellom MH17 og luftfartskontrollen er konfiskert av juntaen.

USA har for sin del innrømmet at de "tilfeldigvis" hadde sin mest moderne overvåkingssatellitt fokusert på det aktuelle området til rett tid. Noen timer etter nedskytingen gikk de ut og hevdet at de hadde bilder som viste røykstriper fra en rakett som kunne spores til opprørskontrollert område. Bildene er aldri lagt fram.

Årsaken er ikke vanskelig å gjette seg til. Bildene fins ikke. De må fakes, og dermed frykter de en reprise av daværende utenriksminster Colin L. Powells pinlige forsøk på, ved hjelp av noen hjemmestrikka Powerpoint-foiler, å bevise at Saddam Hussein hadde masseødeleggelsesvåpen. Hussein hadde ikke det, og han hadde heller ikke noe med 11. september å gjøre. Krigen som fulgte har sine tragiske ettervirkninger den dag i dag.

Pussig at en vestlig/ukrainsk militærøvelse i Svartehavet ble avsluttet den 17. juli. Og pussig at en ukrainsk militær offensiv mot opprørerne startet den 18. juli. En slik offensiv tar tid å planlegge. Inkludert i en slik planlegging er psykologisk krigføring som skal gi vind i seilene.

Wayne Madsen minner om at USA har tradisjon for å planlegge nedskyting av sivile fly som en falskt flagg-operasjon. I Operasjon Northwoods foreslo CIA i sin tid å senke en båt med kubanske flyktninger, sprenge et amerikansk skip eller å skyte ned et sivilt fly og legge skylda på Cuba. Da kunne USA invadere landet med opinionen i ryggen. Dette dokumentet ble frigjort av USAs myndigheter fem måneder før 11. september 2001, en annen falskt flagg-operasjon med forferdelige konsekvenser.

Tonkin-bukta er et historisk eksempel på en operasjon som ble utført, og som gav USA påskudd til å trappe opp krigen mot Vietnam.

Vestlige medier er i dag mer Goebbels enn hva Goebbels i sin tid var. I Aftenposten var Hitlers krig sivilisasjonens kamp mot barbariet så lenge den pågikk. Ifølge SS-Morten Strand i Dagbladet er Russland iferd med å forlate folkeskikken. Folkeskikk er å skyte ned passasjerfly, og skylde på andre. Papir-Dagbladet er på sin side i ferd med å forlate verden, for godt. Lykke på reisa.

Gravfølget blir garantert tabloid - kort, men støyende.