Tilbake til forsida

 

 

Disse bilene vil snarere føre
til både økt forbruk og utslipp.

 

Tunge biler, feite løgner


Lett: Volkswagen Golf, bensinmotor 1,4 liter, egenvekt 1172 kilo.


Tung: Volkswagen Golf hybrid, bensinmotor 1,4 liter, elmotor med lekebatteri  på 8,7 kWh i tillegg, egenvekt hele 1524 kg.

 

Av Jan Herdal
Publisert 16. juni 2015  Oppdatert 17. juni 2015

Den borgerlige parlamentarismen er ei smørje av løgner, korrupsjon og udugelighet, og er for lengst gitt opp av tenkende mennesker. Her til lands omsettes "miljøpolitikk" på bilfronten nå i parolen jo tynge biler, desto bedre.

Når 2,2 tonns Teslaer med akse 0-100 på 3-4 sekunder harver opp Mosseveien med piggdekk en vinterdag, får norske politikere som pleier å ligge våkne om natta og bekymre seg for klimaet og verdens framtid endelig sove godt.

Min nye Golf diesel stasjonsvogn er krympet 100 kilo i vekt, og drar ned mot 0,4 liter på fornuftig langkjøring. Så lenge privatbilismen fins, er bortslanking av unødvendig dødvekt den beste ressurs- og miljøpolitikk. Det er gøy å kjøre økonomisk, og diesel er det mest effektive drivstoffet.

Men jeg er ifølge politikerne altså det nye miljøsvinet på vegen.

Ladbare hybrider, særlig de større og tyngre av dem, var avgiftsvinnerne da regjeringen la om bilavgiftene i vår. Selvsagt selges svindelen med hud og hår i VG. Men dette har ikke noe med miljøvern eller teknisk innovasjon å gjøre. Det er bare den siste runden av avgiftstilpasning fra bilindustriens side. Miljømessig er bilene et klart tilbakesteg, men det spiller ingen rolle.

Politikerne skal selge sine løgner. Jo sprøere, desto bedre.

En fysisk grunnregel er at for å flytte på økt vekt, kreves økt energi. Volkswagens ladbare Golf-hybrid veier ifølge leverandøren 352 kilo eller 30 prosent mer enn en vanlig Golf med tilsvarende bensinmotor på 1,4 liter, til tross for at den bare har et lite lekebatteri på 8,7 kWh. (Nye batterier på en vanlig ren elbil gir i dag ca. 45 kWh på full lading. Nissan Leaf veier f. eks. 1525 kilo med sin ene drivlinje).

Batteriet på Golf hybrid gir ifølge leverandøren en rekkevidde på inntil 50 kilometer. Slikt får leverandørene lov til å sette på trykk fordi dette er biler som skal promotere politikernes miljøløgner. EU veit at det er løgn, og sier de jobber med saken. Det tar visst noen år. Til og med Den norske elbilforening innrømmer at batterieffekten kan halveres om vinteren.

Halvert batterieffekt = doblet strømregning.

Det holder visst ikke. Ifølge det tyske bilbladet Auto Bild tapte elbilbatteriene under praktisk test inntil 60-70 prosent av effekten under vinterforhold. I tillegg taper de styrke med alderen. Da begynner vi å nærme oss poenget: Bruken er ikke det viktige med disse elmotorene. De skal primært gi gode resultater på papiret.

Derfor slipper leverandøren å oppgi forbruket på bensinmotoren, men med en vektøkning på bilen på 30 prosent, ligger det trolig 20-30 prosent over hva den rene bensin-Golfen bruker. Oppgitt gjennomsnittsforbruk for hybrid-Golf på 0,16 liter/mil er direkte latterlig. Som sagt - jo sprøere, desto bedre.

Løgna er et EU-påfunn, og kalles New European Driving Cycle (NEDC). Den har medført at avstanden mellom fabrikkoppgitt forbruk og virkeligheten i gjennomsnitt har økt fra 8 til 31 prosent. Svært mye av bilenes drivstoffeffektivisering og utslippsreduksjoner de siste 15 år er bløff.

Med en praktisk kjørelengde som store deler av året knapt nok vil overstige 2 mil på elmotoren, vil disse bilene stort sett bli kjørt på bensin. Spørsmålet blir om folk i det hele tatt gidder å lade dem. Drivstoffutligningen vil under vinterforhold trolig inntre allerede ved en kjøretur på 6-7 mil. På vesentlig lengre turer vil du bruke mer bensin enn med en vanlig Golf. Det var vel ikke meningen?

Det fins hybrider med oppgitt kjørelengde på bare 30 kilometer på strøm.

Bor du i Oslo og vil ta en tur til Sverige eller på hytta i Hallingdal, sitter du i en god, gammeldags vekt-, forbruks- og CO2-bombe. Disse bilene vil snarere føre til både økt forbruk og utslipp. Men når dette oppdages om noen år, vil dagens politikere enten være gullpensjonister eller partnere i First House.

Hybridfarsen kan sammenliknes med den svenske etanolfiaskoen.

Den svenske staten pøste en periode ut milliarder i avgiftslette til "miljøbiler" som kunne kjøre både på bensin og etanol. Resultatet var at svenskene kjøpte bilene, cashet inn avgiftsletten - og kjørte på bensin. På denne måten fikk de attpå til råd til å kjøpe ekstra store og bensinslukende biler.

Etanol ble for dyrt til tross for fullt avgiftsfritak. Det gir 30 prosent kortere kjørelengde enn bensin. Omregnet til kjørelengde kreves det to liter etanol for å erstatte en liter diesel. Etanol har vist seg skadelig for drivstoffsystemet i mange biler. Totalt sett er etanol mer miljøbelastende enn bensin, for ikke å snakke om diesel.

Nå står det praktisk talt ubrukte, tvangsinnførte etanolpumper på bensinstasjoner over hele Sverige. Påbudet tok livet av en hel del små bensinstasjoner i utkantene og skyndte dermed på fraflytting og sentralisering mens det stod på.

Uhyre miljøvennlig.