Tilbake til forsida

 

 

Kapitalens markedsretta medier
har systematisk utviklet historiens
mest perverterte nyhetsbegrep.

 

Medietillit på bunnivå


VG, faksimile 24. mai 2014.

 

Av Jan Herdal
Publisert 24. mai 2014

Igjen er Edelman Trust Barometer offentliggjort. Igjen havner norske medier på bunnivå internasjonalt når det gjelder troverdighet. Igjen forties undersøkelsen. En logisk krets som forklarer seg sjøl.

I 2011 ble undersøkelsen i Norge gjennomført etter samme metode som i andre land, og den viste at bare 28 prosent av det norske folk har tillit til mediene. Det skandaløst dårlige resultatet ble stort sett fortiet for befolkningen, men på bakrommet satte åpenbart mediemogulene seg i sving for å rette på saken.

Edelmans globalt anerkjente metoder var for dårlige for Norge, og den årlige oppgaven ble her til lands overlatt til analysebyrået YouGov på oppdrag fra Dinamo PR. I fjor greidde de til en viss grad å utøve brannslokking ved å heve resultatet til 41 prosent. Men i år har det falt markant, til 35 prosent.

Med dette er norske medier igjen trygt plassert i det internasjonale bunnsjiktet der de rettelig hører hjemme. Snittet i de 27 land som fortsatt undersøkes av Edelman, etter metoder som gav norske medier 28 prosent, er på over 50 prosent.

- Dette er uventet lave tall, særlig fordi jeg selv i stor grad oppfatter at norske medier og journalister jevnt over holder høy kvalitet, sier Berly Lund Grønning, prosjektdirektør og seniorrådgiver i Dinamo PR, til bladet Kampanje.

Det sier mer om Berly Lund Grønning enn om norske medier. Dinamo lever i symbiose med de samme mediene, og legger seg ikke ut med dem. Bortforklaringene hennes er god under-holdning, bl.a. skylder hun på «et vell av mindre nettmedier» som drar ned for de «seriøse».

Berly Lund Grønning tilhører et etablissement som lever av å ikke forstå noe som helst, og de gjør sitt beste for at ingen andre skal gjøre det heller. De har stengt døra i drivhuset så ettertrykkelig bak seg at ikke den minste lille innsikt skal trenge seg på utenfra.

Kapitalens markedsretta medier har systematisk utviklet historiens mest perverterte nyhetsbegrep. Her til lands repeteres dette kjedelige ritualet daglig på en nesten utrolig talent- og kunnskapsløs måte. Utenrikspolitisk setter norske medier unisont sin ære i å gjengi CIAs virkelighetsoppfatning på et mest mulig ensrettet og bokstavtro vis.

Ingen oppegående mennesker lar seg «informere» av slikt, når målrettet internettsøk fins som alternativ. Norske mediers problem er kvalitet og innhold, ikke teknologi. Men det enkleste er fornektelse, her også. Samt å håpe på at staten skal bruke stadig mer skattepenger på å hjelpe til med å trykke dritten ingen vil betale for ned i halsen på oss.