Tilbake til forsida

 

 

Papiravisene er på veg inn i
solnedgangen, og styrt linjær-tv
har det ikke bra, det heller.

 

Contempt marketing


Selger biler, mobiltelefoner, pappvin - og NATO-kriger. (Fotomanipulasjon: oljekrisa.no. Opprinnelig foto: Pentagon, avd. Norge)

 

Av Jan Herdal
Publisert 7. oktober 2014

Overfor Aftenposten forsikrer Dagbladets redaktør John Arne Markussen at økt bruk av "innholdsmarkedsføring" ikke skal redusere avisas troverdighet, for troverdighet er det viktigste den har, og den vil han passe godt på. Smak litt på på denne akrobatiske øvelsen i nytale.

For det første har mafiaen funnet opp et nytt ord for tekstreklame, eller snikreklame. Det gamle ordet blir litt for ærlig, spesielt brukt i forbindelse med ord som tillit og troverdighet. For det andre later både redaktør og artikkelforfatter som om Dagbladet fortsatt har troverdighet. Det stemmer ikke.

Innholdsmarkedsføring er oversettelse av det engelsk/amerikanske content marketing. Bytt ut en bokstav og legg til en, og du har contempt, som betyr forakt. (Vær så snill, ikke fortell mora mi at jeg jobber i Dagbladet, jeg har greidd å innbille henne at jeg trekker på bankplassen.)

Lesere og lyttere har fått nok av overflatisk dill, tekstreklame og likelydende NTB-telegrammer med EU- og NATO-propaganda. Hvem gidder å la åpenbare idioter redigere virkeligheten for seg? Det er lenge siden den styrte og ufrie medieindustrien i Norge hadde troverdighet, og søppelaviser som Dagbladet og VG ligger på bunnen (nei, jeg er ikke kristen, men fyren har rett) av elendighetsbarometeret. Mediemonopolet greier å holde også denne sannheten skjult. Her er mafiaens svar.

Om mikrofonstativer evner å få panikk, har de fått det nå. Papiravisene er på veg inn i solnedgangen, og de styrte linjærtv-kanalene der Erna Solberg, Barack Obama, Rema-Reitan og andre av kapitalens autoriteter kappes om å fortelle deg hvordan verden er skrudd sammen, har det ikke bra de heller. Hele meningsmonopolet møter konkurranse på det frie nettet. Der blir det også brutalt klart hvor ensrettet, banalt overflatisk og styrt mediesirkuset deres er.

Mer tekstreklame er visst redningen. Lykke på reisa.

Med målrettet søk på nettet er jeg noen klikk unna balansert og grundig informasjon om det meste, og jeg finner den nesten aldri i norske medier. Tekstreklame handler ikke bare om kjøp og salg av biler, mobiltelefoner, joggesko etc. For meg er det salget av enprosentsystemet med dets kriger og imperialisme som er det sentrale.

Avisa med det absurde navnet "Klassekampen" får 35 millioner kroner årlig av NATO-staten Norge for å innbille sine lesere at den borgerlige parlamentarismen er demokratisk og tilbyr alternativ. La oss se litt ærlig og uhildet på noen nøkkelpersoner i avisas rødgrønne menasjeri.

Jens Stoltenberg er blitt generalklakkør i NATO, reiser rundt og truer med krig mot Russland og krever mer opprustning av fattige medlemsland, sånn en fjorten dagers tid etter at han la fram en miljørapport i FN. OECD-direktør Erik Solheim er blitt hyrt inn av høyredrivhuset Civita for å "utrede" utviklingspolitikk. Kristin Halvorsen er blitt direktør for Cicero, en av nomenklaturets mange statsfinansierte gullpensjonsordninger, denne med det fengende navnet Senter for klimaforskning.

I Sosialistisk Høyreparti nekter de to lederne Bård Vegard Solhjell og Audun Lysbakken ganske enkelt å følge et demokratisk partivedtak om Ukraina, fordi de heller vil legge hele skylda for problemene i landet på Russland. Også SV befinner seg på bunn når det gjelder oppslutning og troverdighet, men her står det åpenbart viktigere ting på spill enn velgertillit og partidemokrati.

SV er ute. MPG er den nye parlamentariske bløffen. Så lenge den måtte vare.

En skulle tro at denne virkeligheten ville få klokere folk enn redaktør Bjørgulv Braanen til å svette bak øra, men i drivhuset går det alltid greitt å utvikle nye fraser som får terrenget til å stemme med kartet.

Det er helt logisk at Stortingspartiene slår ring rundt NATOs mediemonopol og både den direkte og indirekte støtten til papegøyeburet. De ulike delene av det korrupte nettverket veit alle at de er avhengige av hverandre. Bård Vegard Solhjell tror ganske sikkert at han ikke kan få en bedre kampsak.

I Norge er luksusbilen Tesla og søppelaviser som Dagbladet og VG momsfrie, mens barnefamilier betaler 16 prosent moms på hvert eneste glass melk de setter på bordet til barna. Det er det parlamentariske "demokratiet" i et nøtteskall.

Med oljen på hell går det ubønnhørlig mot slutten på ei tid da NATO-Norge kan bruke 2 milliarder kroner årlig, avgiftsfritak inkludert, på propagandaapparatet sitt.